Produk baru boleh diwujudkan dengan TIGA cara iaitu;
1. mengeluarkan produk baru (asli) hasil penyelidikan dan pembangunan
2. mengambil alih firma lain serta produknya samada membeli firma itu sendiri atau membeli paten (patent) atau lesen.
3. penambahbaikan atau pengubahsuaian dilakukan ke atas jenama sediaada menghasilkan produk baru
Strategi
Pembangunan Produk Baru ;
1. Penghasilan
Idea (Idea Generation)
2. Penapisan
(Idea Screening) 3. Pembangunan dan Pengujian Konsep (Concept Development/Testing)
4. Strategi Pemasaran (Marketing Strategy)
5. Analisa Perniagaan (Business Analysis)
6. Pembangunan Produk (Product Development)
7. Pengujian Pasaran (Market Testing)
8. Pemerdagangan (Commercialization
1.
Penghasilan Idea (Idea
Generation)
Penjanaan idea ialah untuk
mencari sebanyak idea yang mungkin sebelum idea tersebut ditapis atau dipilih.
Idea boleh didapati daripada sumber dalaman atau sumber luaran firma.
2. Penapisan
Idea (Idea Screening)
Idea ditapis untuk mengenal pasti
dan memilih idea yang baik dan menolak idea yang kurang baik atau tidak sesuai.
3.
Pembangunan Dan Pengujian Konsep
(Concept Development & Testing)
Idea yang dipilih akan
dibangunkan sebagai konsep produk.Konsep produk ialah huraian idea secara
terperinci dinyatakan dalam konteks yang boleh difahami oleh pengguna. Idea
produk ialah satu idea untuk produk yang mungkin akan dipasarkan di pasaran.
Imej produk ialah gambaran pengguna terhadap produk sebenar atau produk
potensi.
4.
Strategi Pemasaran (Marketing
Strategy)
Strategi pemasaran melibatkan
sasaran pasaran, perletakan produk, penentuan harga, pengedaran, matlamat
jualan dan keuntungan serta syer pasaran yang ingin dicapai dalam jangka masa
pendek dan panjang.
5.
Analisa Perniagaan (Business
Analysis)
Menilai daya tarikan perniagaan
dengan mengkaji jangkaan jualan, kos pengeluaran dan jangkaan keuntungan untuk
menentukan samada objektif firma dapat dipenuhi atau sebaliknya.
6.
Pembangunan Produk (Product
Development)
Produk yang diilhamkan akan
dibangunkan menjadi produk secara fizikal berdasarkan konsep yang telah
dikenalpasti kepada model percubaan atau ‘prototype’ yang akan diuji
keberkesanannya menggunakan kaedah; ujian fungsian dan ujian penggunaan.
7.
Pengujian Pemasaran (Market
Testing)
Antara ujian yang mungkin
dijalankan ialah ujian pada program pemasaran, strategi pemposisian produk,
pengiklanan, pengedaran harga, jenama, pembungkusan dll. Bilangan ujian
bergantung kepada kos dan risiko memperkenalkan produk, kos untuk ujian dan
faktor masa.
8.
Pemerdagangan(Commercializatio n)
Beberapa keputusan yang perlu
dibuat:untuk melancarkan produk baru;
1. Bila (When) – Masa
2. Di mana (Where) – Tempat
3. Pada siapa (To Whom) – Sasaran pasaran
4. Bagaimana (How) – Cara promosi dilakukan
1. Bila (When) – Masa
2. Di mana (Where) – Tempat
3. Pada siapa (To Whom) – Sasaran pasaran
4. Bagaimana (How) – Cara promosi dilakukan