contoh :
9.0. ASPEK PASARAN
9.1
Pasaran
Sasaran
Pasaran sasaran penduduk di
sekitar Damansara
Damai iaitu
golongan wanita dan lelaki yang berumur antara 18-50thn. Ia terdiri daripada
kakitangan sektor kerajaan, swasta dan perindustrian. Dianggarkan penduduk di
kawasan ini seramai 30 000 orang manakala
golongan wanita dan lelaki yang berumur antara 18-50thn adalah sebanyak
40%.
Kumpulan sasaran = 30.000 @ 40%
= 12,000 orang
9.2
Saiz
Pasaran
Bagi menentukan saiz pasaran, menganggarkan
penduduk di Damansara Damai ialah seramai 30 000 orang. Setiap pelanggan akan membelanjakan
sebanyak RM 50.00 sebulan untuk
keperluan pakaian. Hanya 40% sahaja penduduk di atas tinggal di kawasan
berhampiran dengan lokasi perniagaan pemilik.
Saiz pasaran = 12,000 @ RM 50.00 @ 40%
=
RM 240,000.00 sebulan
9.3
Syer
Pasaran
Berdasarkan anggaran saiz
pasaran diatas, pemilik mensasarkan 1% - 3% sahaja yang akan menjadi pelanggan SPEARMINT pada setiap bulan untuk
tempoh anggaran daripada 2007 – 2009 iaitu
3 tahun. Anggaran syer pasaran bulanan adalah seperti berikut :
Syer pasaran minimum = RM
240,000.00 @ 1%
= RM
2,400.00
Syer pasaran maksimum = RM
200,000.00 @ 3%
= RM
7,200.00
9.4
Strategi
Pemasaran
Ë Promosi
F Membuat majlis pembukaan untuk
pemberitahuan kepada pelanggan tetap, penduduk
setempat dan kawan-kawan
F Menjual ‘privileges card’ kepada para
tetamu yang hadir pada majlis pembukaan dengan harga RM199.00/setahun.
Keistimewaannya pemegang kad tersebut akan mendapat potongan harga 20% - 30%
pada setiap produk yang dijual di premis, solekan siang/malam percuma sebanyak
dua kali daripada salah satu pada hari istimewa seperti ulangtahun perkahwinan,
pertunangan, hari kekasih atau makan malam dan percuma tempahan sepasang baju
kurung biasa pada hari lahir pemegang kad.
F Membuka kiosk di pasaraya-pasaraya besar
seperti Giant, Tesco, Carrefour supaya dapat memperkenalkan SPEARMINT kepada pelanggan baru di
merata tempat.
Ë Lokasi
F SPEARMINT terletak di
dalam pusat membeli-belah iaitu kawasan yang
strategik untuk menarik pelanggan datang berkunjung. Manakala deretan rumah kedai, kawasan perumahan, sektor swasta,
kerajaan dan perindustrian turut membantu meningkatkan lagi jualan SPEARMINT. Ia juga mempunyai kemudahan pengangkutan
awam seperti bas dan teksi.
Ë Harga
F Penetapan harga yang diletakan ke atas
produk dan perkhidmatan yang ditawarkan adalah berpatutan, kompetitif dan ianya
berkonsepkan ‘price follower’ iaitu mengikut kadar pasaran dan pesaing-pesaing
yang lain.
Ë Produk
F Produk dan perkhidmatan yang dihasilkan
adalah berkualiti dan bermutu. Ini kerana perniagaan ini mengikuti perubahan
fesyen dan teknologi terkini setara dengan kehendak pelanggan masa kini. Produk
dan perkhidmatan hendaklah sentiasa kekal kompetitif supaya diterima pelanggan.
9.5
Persaingan
F Buat masa ini, tiada lagi premis @ kedai
yang membuka jenis perniagaan seperti SPEARMINT
di dalam pusat membeli-belah ini. Pusat membeli-belah baru siap dibina pada
awal tahun 2007.
9.6
Perbelanjaan
Pemasaran
Butiran
|
Perbelanjaan Harta
(RM)
|
Perbelanjaan Bulanan
(RM)
|
Perbelanjaan Lain
(RM)
|
Promosi Jualan/Perkhidmatan
|
- Mengikut keperluan semasa -
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
|
|
|
|